CANCER!!!

Saturday, December 29, 2007

Cara Mengawal Teknologi Industri Yang Tidak Dikawal / How To Control Run-Away Industrial Technologies

1 Melarang kelulusan produk baru berkarsinogen dan teknologi baru yang tidak diuji

Langkah pertama menjauhi risiko karsinogenik yang boleh dielak dan pendedahan kepada bahan toksik ialah dengan mencegah sepenuhnya pendedahan berterusan akibat kelulusan yang diberikan untuk produk dan proses baru berkarsinogen. Tegahan seumpamanya adalah berdasarkan Prinsip Berjaga-jaga iaitu mencegah risiko baru dan dasar risiko sifar adalah pentin untuk perlindungan orang ramai dan alam sekitar.

Prinsip itu selanjutnya meringankan beban yang ditanggung oleh orang ramai dan badan penggubal undang-undang untuk membuktikan risiko sebagai maklum balas kepada cabaran industri, dan membenarkan pengharaman produk yang disyaki kerana ketiadaan bukti saintifik mengenai keselamatannya.
____________________________________________________________________

1
Prohibit the authorisation of new carcinogenic products and untested new technologies

The first line of defence against risks from avoidable carcinogenic and otherwise toxicexposures is an absolute prohibition of further increasing the burden of current exposures due to the authorisation of new carcinogenic products and processes. Such a prohibition is based on the obvious Precautionary Principle that preventing new risks and that zero risk policies are essential for public and environmental protection.

This principle further absolves citizens and regulatory agencies from the heavy burden for proving risks in response to industry challenges, and allows the banning of suspect products in circumstances of scientific uncertainty.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

No comments:

Google

Rahsia Penawar Kanser Leukemia - Susu Kuda Liar

Rakaman dari Malaysia Hari Ini (MHI) di TV3 tentang susu kuda liar. Di dalam susu inilah terdapatnya rahsia penyembuhan bagi penyakit Leukemia, jenis kanser darah yang paling digeruni dan paling bahaya.